Hoe starten met Business Intelligence?

Het is een huizenhoog cliché maar meten is weten is nog nooit zo relevant geweest. Een bedrijf sturen op gevoel wordt steeds moeilijker. Wanneer je je bedrijf kan sturen op basis van objectieve inzichten heb je een voorsprong op je concurrenten die dit nog niet kunnen. Een overzichtelijk dashboard met de juiste KPI's geeft je de nodige handvaten om je bedrijf tijdig (bij) te sturen waar nodig.

Dit klinkt logisch. Het lijkt op het eerste zicht zelfs eenvoudiger dan het lijkt. Maar niets is minder waar. Wie heeft zich nog niet verloren in eindeloos veel Excel werkbladen vol tabellen en grafieken. Zoveel zelfs dat je op den duur door het bos de bomen niet meer ziet.Business Intelligence (BI) vergt de nodige aandacht en expertise. Met een goed doordachte BI strategie geef je je bedrijf een streepje voor op je concurrenten en sta je in pole positie om de race te winnen.

Bepaal je doelgroep en type dashboard

Een BI-dashboard wordt meestal gebouwd met een specifieke doelgroep in gedachten, bijvoorbeeld Sales, Finance of Management. Bij het bouwen van het dashboard hou je deze doelgroep altijd in je achterhoofd en zorg je ervoor dat alle data in dit dashboard relevant is voor de gebruikers.

Wil je een dashboard bouwen voor verschillende doelgroepen zorg er dan voor dat je de gegevens logisch groepeert in meerdere schermen of tabs.

Vervolgens bepaal je het type dashboard:

  1. Operationeel
    Deze dashboards bevatten alleen operationele KPI’s. Het percentage leads wat omgezet wordt naar klanten, het percentage perfecte orders, gemiddeld aantal dagen waarop een factuur betaald wordt, … Dit type dashboard bevat vaak realtime of near-realtime data
  1. Strategisch / Executive
    Dit zijn “helicopter” dashboards, waar slechts enkele belangrijke KPI’s op staan voor het managementteam van een organisatie. Het geeft een generiek overzicht van de prestaties van de organisatie.
  1. Analytisch
    Een analytisch dashboard kan operationele of strategische data weergeven, maar in dit type dashboard kan de eindgebruiker de data filteren en drillen om te komen tot nieuwe inzichten. Een analytisch dashboard beantwoordt complexe businessvragen.

Less is more

Een veelgemaakte fout is om teveel te willen tonen op één dashboard. Dit veroorzaakt verwarring en is niet gebruiksvriendelijk.  Met behulp van de DAR methodiek zorg je ervoor dat je enkel toont wat op dat moment noodzakelijk is voor de gebruiker.

DAR  staat voor:

  • Dashboard: een eerste “landingspagina” met een generieke samenvatting van de belangrijkste KPI’s
  • Analyse: een analyse van een specifieke KPI met de nodige filters en additionele informatie
  • Rapport: een pagina met zeer veel detail, weinig grafieken en veel tabellen. Deze schermen worden gebruikt om in de diepte van de cijfers te duiken.
Dashboard scherm
Analyse scherm
Rapport scherm

Voorschrijdend inzicht

Wanneer je van start wil gaan met Business Intelligence in je organisatie kies dan een specifieke doelgroep en type dashboard uit waarop je gaat focussen. Op deze manier krijg je voeling met wat er mogelijk is, wat de kwaliteit van je data is en wat wel en wat niet werkt voor jou. Investeer voldoende tijd in het optimaliseren van je datakwaliteit. Het resultaat van kwalitatieve data weerspiegelt zicht direct in je dashboards.

Gebruik de kennis die je hebt opgedaan bij het bouwen van je eerste dashboard voor de opmaak van het volgende en bouw zo verder.

Een gemiddeld bedrijf zal vooruitgang boeken als het nadenkt over efficiënt en intelligent databeheer. Het stelt je in staat om lessen te trekken uit het verleden en sneller in te spelen op nieuwe of veranderende trends.

Younify staat voor je klaar

Wil je na het lezen van dit artikel meer weten over BI en wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Onze specialisten staan voor je klaar om samen met jou te zoeken welke data belangrijk is voor jou en hoe het ideale dashboard voor jou eruit ziet.

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email