Dit klinkt logisch. Het lijkt op het eerste zicht zelfs eenvoudiger dan het lijkt. Maar niets is minder waar. Wie heeft zich nog niet verloren in eindeloos veel Excel werkbladen vol tabellen en grafieken. Zoveel zelfs dat je op den duur door het bos de bomen niet meer ziet.Business Intelligence (BI) vergt de nodige aandacht en expertise. Met een goed doordachte BI strategie geef je je bedrijf een streepje voor op je concurrenten en sta je in pole positie om de race te winnen.
Een BI-dashboard wordt meestal gebouwd met een specifieke doelgroep in gedachten, bijvoorbeeld Sales, Finance of Management. Bij het bouwen van het dashboard hou je deze doelgroep altijd in je achterhoofd en zorg je ervoor dat alle data in dit dashboard relevant is voor de gebruikers.
Wil je een dashboard bouwen voor verschillende doelgroepen zorg er dan voor dat je de gegevens logisch groepeert in meerdere schermen of tabs.
Vervolgens bepaal je het type dashboard:
Een veelgemaakte fout is om teveel te willen tonen op één dashboard. Dit veroorzaakt verwarring en is niet gebruiksvriendelijk. Met behulp van de DAR methodiek zorg je ervoor dat je enkel toont wat op dat moment noodzakelijk is voor de gebruiker.
DAR staat voor:
Wanneer je van start wil gaan met Business Intelligence in je organisatie kies dan een specifieke doelgroep en type dashboard uit waarop je gaat focussen. Op deze manier krijg je voeling met wat er mogelijk is, wat de kwaliteit van je data is en wat wel en wat niet werkt voor jou. Investeer voldoende tijd in het optimaliseren van je datakwaliteit. Het resultaat van kwalitatieve data weerspiegelt zicht direct in je dashboards.
Gebruik de kennis die je hebt opgedaan bij het bouwen van je eerste dashboard voor de opmaak van het volgende en bouw zo verder.
Een gemiddeld bedrijf zal vooruitgang boeken als het nadenkt over efficiënt en intelligent databeheer. Het stelt je in staat om lessen te trekken uit het verleden en sneller in te spelen op nieuwe of veranderende trends.
Wil je na het lezen van dit artikel meer weten over BI en wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Onze specialisten staan voor je klaar om samen met jou te zoeken welke data belangrijk is voor jou en hoe het ideale dashboard voor jou eruit ziet.